Posts

Showing posts from December, 2009

CAST on IMAGE uniqueidentifier Type

// This Statement will use in Export Data>> x sangka berjaya buat
select CAST(SupportingDocID AS VARCHAR(1000)) AS SupportingDocID ,usertransactionID,SupportingDocDescription,

CAST(SupportingDocFile AS varbinary(1000)) As SupportingDocFile ,SupportingDocContentType,SupportingDocBusRegNo,SupportingDocCode,SupportingDocSubmitDate,
SupportingDocReceivedDate,SupportingDocTotalPage,SupportingDocFileName,CreatedDate
from dbo.ROCSupportingDoc where usertransactionid='93002'

Hukum Hadiri Walimatul 'Urus:

Rasulullah SAW bersabda;

“Hak muslim pada muslim yang lain ada enam yaitu: (1) Apabila bertemu, berilah salam padanya, (2) Apabila diundang, penuhilah undangannya, (3) Apabila dimintai nasihat, berilah nasihat padanya, (4) Apabila dia bersin lalu mengucapkan ’alhamdulillah’, doakanlah dia (dengan mengucapkan ’yarhamukallah’), (5) Apabila dia sakit, ziarahilah dia, dan (6) Apabila dia meninggal dunia, iringilah jenazahnya.” (HR. Muslim)

Daripada hadis di atas, hukum memenuhi undangan seorang muslim adalah disyariatkan, tanpa adanya perselisihan di antara para ulama.

Namun hal ini dengan syarat:
(1) Orang yang mengundang adalah seorang muslim

(2) Orang yang mengundang tidak terang-terangan dalam berbuat maksiat

(3) Tidak terdapat maksiat yang tidak mampu dihilangkan dalam acara yang akan dilangsungkan.

Majoriti ulama berpendapat bahwa undangan yang WAJIB dipenuhi hanya undangan walimatul 'urus. Sedangkan undangan selain walimah hanya dianjurkan (tidak wajib) untuk dipenuhi. (Liha…

Malaikat ** Syaitan ** Manusia

Malaikat - bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuh mu ....**
Syaitan - Alahhhhhh, kejaplah, ngantuk ini...awal lagi nie?.zzzzzzzz**
Manusia - Nak makan, laparlah ??**
Malaikat - Wahai Anak Adam, mulakanlah dengan Bismillah....**
Syaitan - Ahh, tak payahla... dah lapar ini !! mmm..sedapnyaaaa? ..**
Manusia - Hari ni nak pakai apa ye?**
Malaikat - Wahai anak Adam, pakailah pakaian yang menutup aurat..**
Syaitan - Ehh, panaslah, takde style langsung, nampak kampung!!!**
Manusia - Alamak, dah lewat!**
Malaikat - Bersegeralah wahai manusia , nanti terlewat ke pejabat.. **
Syaitan - Ahhh?awal lagi?mmm..aaahh? suruh si X, punchkanlah?**
Manusia - Azan sudah kedengaran.. ..**
Malaikat - Wahai anak Adam, bersegeralah menunaikan kewajipan**
Syaitan - Baru pukul berapa.. rilex lah..awal lagi nieii?.**
Manusia - Eh, eh.... tak boleh tengok ini, berdosa...**
Malaikat - Wahai anak Adam, alihkanlah pandanganmu, sesungguhnya Allah Maha
Melihat dan mengetahui !**
Syaitan - Perggghh... best tu.…

Gadis melampau menerima padah

Menurut majalah MANAR ISLAM, pada suatu hari, seorang gadis yang terpengaruh dengan cara hidup masyarakat Barat menaiki sebuah bas mini untuk menuju ke destinasi di wilayah Iskandariah. Malangnya walau pun tinggal dibumi yang terkenal dengan tradisi keislaman, pakaian gadis tersebut sangat menjolok mata.

Bajunya agak nipis dan seksi hampir terlihat segala yang patut disembunyikan bagi seorang perempuan dari pandangan lelaki ajnabi atau mahramnya.Gadis itu dalam lingkungan 20 tahun. Di dalam bas itu ada seorang
tua yang dipenuhi uban menegurnya. "Wahai pemudi! Alangkah baiknya jika kamu berpakaian yang baik, yang sesuai dengan ketimuran dan adat serta agama Islam kamu, itu lebih baik daripada kamu berpakaian begini yang pastinya menjadi mangsa pandangan liar kaum lelaki...." nasihat orang tua itu. Namun, nasihat yang sangat bertetapan dengan tuntutan agama itu dijawab oleh gadis itu dengan jawapan mengejek.

"Siapalah kamu hai orang tua? Apakah di tangan kamu ada anak kun…