Posts

Showing posts from January, 2013

Kisah benarkah ini..? aku menangis kerana ini

Image
Ya Allah...pernahkah kalian terasa bila mana harapan sudah hilang...sama seperti AAFIA siddique....


Surat dari Aafia Siddiqui : Bangsaku yang Telah Mati
Namaku Dr. Aafia, pendidikan dari Massachussets Institute of Technology (AS) dengan tiga orang anak dan cita-cita untuk menolong umatku dengan pendidikan tinggi yang kumiliki adalah sangat terlepas (tidak ada hubungannya-red) dari pertolongan kalian.

Aku diculik dari negaraku sendiri oleh saudara-saudaraku sendiri dan dijual ke Amerika.
 Aku diperlakukan amat kejam, diperkosa, disiksa, lagi dan lagi, dan dinamai tahanan 650.
 Aku berdoa untuk Muhammad bin Qasim-ku di setiap detik dalam tahun-tahunku di penjara di sebuah negara Muslim, Afghanistan.

Aku adalah saudari dari 1/5 populasi Muslim di dunia. Menurut sejarah, umatku terkenal dalam membela dan melindungi hak-hak warga-warganya dari awal. Umar r.a berkata, jika saja seekor anjing mati didekat sungai Eufrat, Umar lah yang akan bertanggungjawab atasnya di hari pembalasan.

Di saat aku ti…

Banduan 650, Dr Affia Siddiqui

Image
Memang dah lama mencari info berkaitan Dr Affifa Siddiqui

Oleh: solihinzubir

"

"Banduan 650."

Itu nama lain bagi saudari seIslam kita, Dr. Aafia Siddiqui.

Pada bulan Ramadhan 2011, si ibu menerima panggilan telefon dari Aafia yang terpenjara di Amerika . Ibunya pun menangis bila terkenangkan nasib cucunya harus melalui penderitaan, cucu laki-lakinya masih hilang, dan anak perempuannya masih tidak jelas bila akan bebasnya, kecuali dengan redha Allah.

Tahukah apa yang Aafia katakan kepada ibunya?:

"Wahai ibu janganlah menangis, saya gembira!” (Subhanallah, kenapa dia gembira?) “Wahai ibu, setiap malam dalam mimpiku Rasulullah SAW mengunjungiku. Lalu Rasulullah SAW mengajakku untuk menemui isterinya Aisyah ra, dan mengenalkannya kepada isterinya dan beliau berkata pada Aisyah.. inilah puteriku Aafia..” Subhanallah. ( rujuk:tausyah.wordpress.com )

Siapakah Aafia?

Dr. Aafia Siddiqui dilahirkan di Pakistan dan menjadi rakyat Amerika merupakan satu-satunya saintis neurologi di dun…

Ya Hanana - Cahaya Kegembiraanku

Image

Maulud Akbar - Masjid Negeri Shah Alam 27/01/2013

Image
Alhamdulilah...membuka peluang untuk hambamu yang kerdil ini menghadiri maulid akbar ini...
Allah...Allah..Allah..Ya Rasullullah rindu padamu tak terungkap...Allah..Allah..Allah...bantulah hambamu ini
Jadikan aku redha atas semua takdir mu pada ku..


Sambutan Maulud Nabi Surau Al-Hakim Subang Bestari - 24-01-2013

Image
Perasaan CINTA yang menghidupkan Jiwa (Ya Hanana).


Penawar rindu buatmu Ya Rasullullah....Alhamdulilah, cuti sehari tak la duduk rumah je, alhamdulilah dapat menghadirkan diri program di surau al-hakim subang bestari, dengan qasidah/ maulid diba'ie/selawat-selawat pilihan dari kumpulan qasidah dan marhaban seremban dan tazkirah/ceramah dari Syeikh Nuruddin Al-Banjari.




Himpunan Kebangkitan Rakyat - 12-01-13

Image
12-01-13

Saya antara peserta HKR yg dianggarkan lebih 200ribu org berkumpul dlm Stadium Merdeka. Pertama kali masuk stadium, pertama kali masuk stadium merdeka, pertama kali menyertai perhimpunan sebegitu. Himpunan ini dilihat dari pelbagai perspektif, mengikut tahap peserta...bagi org muda  mungkin perhimpunan ini mungkin seronok kerana dapat berkumpul ramai2 mcm tgk konsert, atau memang mahu mencerap dan memahamkan apa yg ada , apa isi bicara pemimpin di himpunan itu, samada mereka ini memang pro-pembangkan, anti kerajaan atau orang atas pagar, hanya mengikut kelompok majoriti org untuk berkumpul.

Perspektif bagi orang yg matang, melihat ianya satu proses untuk mengubah kepimpinan kerajaan, perubahan untuk mencabar negara melihat potensi tanah air kepada menjadi sebuah lebih baik. Ada yg bertanya bukan kah semua skrg ini juga masih baik? Ya kita baik, tapi x seimbang, yakni seimbang diantara kemajuan kerohanian dan kemajuan kebendaan. Ya kita baik dalam sains dan teknologi, tapi kita…

01.01.2013

Image
Ceramah UAI- Di Dataran Shah Alam - Countdown 2013

Pengalaman menyambut tahun baru, tiada konsert, tiada bunga api..tapi masih mampu menarik perhatian lebih 100 ribu orang di dataran Shah Alam.


Masyarakat marhaen kini mencari sesuatu yg lebih mendamaikan dalam menghiburkan hati..itu fikiran saya, masing2 dihimpit dengan pelbagai masalah yg mana kebanyakkan saya percaya ditekankan oleh faktor ekonomi...ya kita masih belum lagi sampai takah negara maju. 




Masyarakat marhaen masih terbelenggu dengan pemasalahan kewangan akibat kebejatan ekonomi negara. Pembangunan material yg tak selari dengan pembangunan insaniah rakyat, akhirnya rakyat yang masih waras...terpaksa mencari jalan untuk menenangkan diri secara spiritual dengan aktiviti dan program yg macam ni lah...
P/S: Aku adalah golongan marhaen..buat "mainan" aku sendiri..mainan orang marhean..