Posts

Showing posts from May, 2011

The Acronis Global Disaster Recovery Index: 2011

Being fit for business is imperative for all countries participating in a highly competitive global economy. For organizations around the world this means being able to continue to operate in the event of IT failure or major disaster, whether man-made or natural. Regardless of their location, IT managers share a common challenge – keeping their business-critical digital assets safe and sound. Few businesses today can survive a major data loss without a comprehensive backup and disaster recovery (DR) strategy in place. With the adoption of virtualization, and the ongoing shift towards the cloud, DR strategies are becoming more complex. IT managers are now expected to keep data safely backed up in a hybrid environment consisting of physical, virtual and cloud infrastructures. The shift has seen companies adopting several different backup solutions at various points in time. While it’s typical to have two or three different backup solutions, it’s not uncommon to have as many as five or six…

500 Things Every IT Support Pro Needs To Know

Image
From troubleshooting application errors and managing your company's network to handling remote users and securing your data, IT sup- port professionals face a wide variety of challenges. And successfully meeting those challenges requires both a depth and breadth of IT knowledge. TechRepublic's 500 Things Every IT Support Pro Needs to Know: Volume 1 breaks down some of the most important things support professionals need to know into easily digestible lists. Built with content from our popular 10 Things and Five Tips blogs, it covers these areas: Networking Servers Desktops Support Data Management IT Consulting Career Linux Security Development Both IT novices and seasoned pros will benefit from the concise but comprehensive tidbits found in 500 Things Every IT Support Pro Needs to Know: Volume 1. Pages: 165
File Size: 1,942 KB

Bila diri merasa Putus Asa

Image
(Ketika entry ini dibuat, sy btul2 craving nak mkn udang...udang butter rangup dengan cili berlada panas !! ..nyumm )

Pernahkah kita merasa putus asa atas sesuatu, saya pernah... terlalu banyak rasenye saya merasa putus asa atas sesuatu, tetapi nikmat melawan perasaan putus asa itu lebih awesome dari perasaan menerima hasil atas usaha yang dibuat samada berjaya atau gagal.

Bila kita putus asa biasanye kita memilih untuk tidak membuat apa-apa, kita hanya memilih melayan perasaan dan pemikiran yang mengatakan kita akan gagal. Walaupun ada suara memberi idea untuk mengatasinya, tapi kita lebih rela melayan perasaan putus asa, tanpa kita sedar ianya adalah driven by perasaan ego kerana tidak mahu menerima hakikat kita AKAN gagal. Hakikatnya pada MASA INI, kita berusahalah, ...dan apa yang berlaku pada MASA HADAPAN biarlah ianya ditentukan oleh ALLAH. Yang pasti kita sudah berusaha dan berbanggalah dengan usaha kita, tanpa mengira hasilnya yang akan diterima. Jangan meletakkan harapan terl…

Tanah Runtuh, Anak yatim, Imam Muda

Image
Menatap laporan berita di Malaysiakini dengan tajuk "Tanah runtuh: 16 terbunuh, 9 selamat.". Sedih rasenye, kerana yang meninggal dunia tuh, kebanyakkannya anak-anak kecil bawah 12 thn. Mengenangkan pulak mereka ini anak-anak yang belajar dimadrasah (atau sbnrnye aku panggil sekolah pondok), menuntut ilmu akhirat melebihi ilmu duniawi. Ada kemungkinan, tidak semua adalah anak yatim (kehilangan ayah @ ibu), ada mungkin mereka adalah anak-anak yang dihantar oleh keluarga untuk anak-anak mereka ditarbiyahkan dengan ilmu ukhrawi yang lebih baik. Apa-apa pun ianya tidak sama dengan bentuk pendidikan formal seperti disekolah kerajaan. Kebanyakkan sekolah pondok seperti itu dibangunkan oleh NGO, atau orang persendirian. 


Jadi bila berlaku musibah ini, tentunya banyak pihak mula melihat perkara2 mengikut kapasiti masing2, sehingga rasenye macam ntahapehape la yang drg persoal, antaranya siapakah yang bertanggungjawab dalam hal ini, ada yang cakap "madrasah bukan bawah mana-mana…

Fenomena Kesan HALO

sejak 2 menjak ni..tetiba minat ngan ilmu2 psikologi, mungkin sebab byk deal ngan mcm2 jenis org ni...kkdg x paham ape jenis manusia dengan perangai mcm2 ni...Ok la moh kita share salah satu ilmu psikologi..KESAN HALO (Copy paste je..)
++++++++++++++++

Pernahkah kita mengalami fenomena ini: Apabila kita tidak suka berkenaan sesuatu perkara yang ada pada diri seseorang itu, nanti kita juga tidak menyukai perkara-perkara lain pada dirinya? Ataupun, apabila dari mula kita tidak suka dengan orang itu, sampai bila-bila kita tidak suka kepadanya? Ataupun, sewaktu kita mengisi borang penilaian prestasi kerja orang bawahan kita, kalau untuk maklumat yang halo itu kita beri markah B, nanti banyak lagi maklumat-maklumat lain selepas itu yang kita beri markah B juga? Pakar-pakar psikologi berfikir mengenal pasti beberapa jenis kesilapan berfikir yang bersifat fitrah manusia. Kesilapan-kesilapan berfikir jenis ini dilakukan oleh semua orang, tidak mengira dia seorang perdana menteri ataupun seorang…

Menghitung Hari - 7 days remains

Image
Menghitung hari nak gaji..setiap bulan macam tuh le....then bila dah masuk gaji...beberapa minit je la balance dalam akaun tuh nampak mcm kaya, lepas tuh transfer sana sini, bayar hutang keliling pinggang...last2 tinggal sen je...dan bermula la menghitung hari nunggu gaji...itu lah RUTIN setiap bulan..huhuhu. Idak le harap kaya beno, asal dapat sesuap nasi cukuple...genap hari ni tinggal 7 hari lagi le aku nak gaji...ape yang ade dalam tangan skrg ni..balance akaun 50 hinggit...duit kertas dalam 11 hinggit..dan siling ade le 5 kupang 2 keping, 2 kupang  5 keping, sekupang 7 keping...cukuple...duit minyak moto + makan, yang pasti kena sedo diri jgn dah time2 kopak ni pon ade hati nak membeli2 or nak makan2 grand..jgn!!!....jgn jugak baik hati nak ngikut kwn2, ikut tekak drg mahu g makan beso2...jgn!!!..jgn le pemurah beno offer nak blanje (lepas dpt gaji..boleh la)....satu lagi yang plg ngeri...bila ade booth2 kat bwh opis ni..org niaga2, org ngajak join2 business ntahapehape MLM le ap…

IT dan Islam

Image
(UTP..semoga integrasi ilmu IT dan Islam berkembang lebih baik disana )

Dulu, di awal kuliah di Sekolah Teknologi Maklumat, saya sering bertanya-tanya. Bahagian mana dari ilmu yang saya pelajari ini, yang membuat saya mengingat Allah? Jika dibandingkan dengan ilmu lain, saya agak tidak susah untuk melihat secara langsung. Bandingkan dengan Biologi atau perubatan misalnya. Ketika mereka mempelajari tentang peringkat perkembangan janin dalam rahim, mereka secara langsung teringat ayat-ayat di surat Al-Mu'minun atau Az-Zumar yang menjelaskan peringkat tersebut. Seketika mereka pun merasakan kebesaran dan kebenaran Allah. Begitu juga dengan pembelajaran ilmu astronomi, yang mempelajari benda-benda langit dengan orbit-orbitnya. Seketika mereka pun tersedar bahawa Maha Besar Allah yang menciptakan semua ini, menciptakan keteraturan dalam lintasan bintang-bintang: "Demi langit yang memiliki jalan-jalan" (Adz-Dzaariyat:7).
Lalu, bagaimana dengan ilmu komputer? Apa yang dapat mem…

The Metrics of IT: Management by Measurement

What should be measured by an IT organization, and what should be reported against? Underscored by the common adage ?If you can?t measure it, you can?t manage it,? the importance of the three Ms (metrics, monitoring, and measuring) is greater today than ever. With greater emphasis on accountability and performance, the three Ms can't be ignored. What should be measured by an IT organization, and what should be reported against? The art of metrics management that, once mastered, will help zero in on improvement in those areas that are the true indicators of business success while combing out the noise of extraneous data.

Jodoh/ Perkahwinan

Ramai orang berkira-kira bila dipersoal dalam hal jodoh, ada yang berkata, sedang menanti jodoh...ada yang kata nanti dulu la nak pikir...ada yang kata nak enjoy, melancong kemana-mana2 dlu (pompuan bujang le biasanye), ada juga beralasan dengan peribadi diri cth: saya tiada harta, nak ada rumah dlu, malas la, kuat tidur, tak cukup duit..bla..bla... itu semua termasukle dalam kumpulan ALASAN.

Hakikatnya semua orang tahu perkahwinan adalah sesuatu yang melibatkan komitment dan revolusi diri (dr baik ke buruk, dari buruk ke baik..ikutlah). Ianya perubahan dalam diri seseorang, dan semua orang tahu perubahan adalah penciptaan yang paling menakutkan, semua orang takut akan perubahan, kerana tidak tahu apa yang berlaku dihadapan kita, terlalu banyak memikir sehingga kepala hotak konfius..stigma barat + dakyah hindustan yang menular dalam kehidupan manusia juga megundang kekeliruan pemikiran manusia termasukla orang islam. Kita disogok kan dengan perkara-perkara perasaan yang berlebihan, me…

My Dream Laptop/Notebook

Image
Toshiba Portege R500
Extremely thin and light; excellent battery life; includes optical drive.Disebabkan terlalu excited dengan technology SSD, this laptop adalah yang pertama mengimplikasikan technology tersebut. Tak berapa sure perkembangannya di Malaysia, ntah ada ke tak le...

Khasiat Buah-Buahan

Buah adalah salah satu jenis makanan yang memiliki kandungan gizi, vitamin dan mineral yang pada umumnya sangat baik untuk dikonsumsi setiap hari. Dibandingkan dengan suplemen obat-obatan kimia yang dijual di toko-toko, buah jauh lebih aman tanpa efek samping yang berbahaya serta dari sisi harga umumnya jauh lebih murah dibanding suplemen yang memiliki fungsi yang sama. Di bawah ini kita dapat melihat kandungan, khasiat dan manfaat sehat dari beberapa jenis buah yang ada di bumi : 1. BUAH TOMAT (TOMATO)
- tomat mengandung vitamin A, B1 dan C.
- tomat dapat membantu membersihkan hati hati dan darah kita.
- tomat dapat mencegah beragam penyakit dan gangguan kesehatan lain seperti :
a. gusi berdarah.
b. rabun senja / kotok ayam.
c. penggumpalan darah.
d. usus buntu.
e. kanker prostat dan kanker payudara. 2. BUAH PEPAYA (PAPAYA)
- pepaya mengandung vitamin C dan provitamin A.
- pepaya dapat membantu memecah serat makanan dalam sistem pencernaan.
- pepaya dapat mebuat lancar saluran pencernaa…

Spaghetti Carbonara Mushroom Berkrim

Image
Bahan-bahan ( 3-4 orang )

1/2 bungkus spaghetti (tak kisah apa jenis pun)
1 tin sos carbonara Prego Sedikit isi ayam atau daging(guna yang kisar punye)
bawang putih (cincang)
bawang merah (cincang) mushroom butang (dihiris) 1/2 cawan susu segar Sedikit daun parsley Garam secukup rasa lada sulah.


Cara-Cara
Rebus spagheti (letak sedikit margerin @ minyak untuk elak melekatToskan dan asingkan spagheti yang direbusTumiskan bawang putih dan merah tadi, dah naik masak masukkan daging kisarMasukkan sos carbonara kacau bersama-sama dengan daging tadi.Masukkan mushroom, kacauJika sudah pekat sikit, masukkan susu segar sedikit demi sedikit sampai ia berkrimLetakkan garam dan lada sulah secukup rasaUntuk hiasan letak daun parsley dan dihidangkan

10 challenges facing IT

Takeaway: From retaining top talent to building a positive public image to innovating despite budget constraints, IT has plenty of obstacles to overcome. Alan Norton provides an overview of some of the big challenges that lie ahead. IT is always facing challenges. Some of these challenges have slowly changed over time, but many of them are perennial offenders. How will IT meet these challenges today and in the near future? Where do they rank in order of importance at the company where you work? Note: This article is also available as a PDF download. 1: Customer service IT suffers from a bad reputation when it comes to satisfying customer needs. Unfortunately, it is often well deserved. Too many times, the work is done incorrectly or not to the customer’s requirements — and it is the customer who ultimately determines what is good customer service and what is not. My dad recently needed a new hard drive installed and he asked to have his personal Quicken files removed from the old drive. He…