Alhamdulilah...... saya tidak pergi bercuti ke Pulau bahamas






Kata bijak pandai, jangan sedih kalau kita tidak dihargai tetapi sedihlah jika benar-benar kita tidak berharga


“Mat, orang pandai kenal orang bodoh. Tapi orang bodoh tak kenal orang pandai. Life is to ‘complete’ not to ‘compete’ – hidup bukan satu pertandingan, tetapi satu perkongsian. Tinggalkan mereka yang asyik nak bertanding dengan harta, nama dan jawatan. Kita teruskan dengan perkongsian ilmu, iman dan kebajikan. Yang penting ikhlas. Memberi bukan untuk menerima. Berjuang bukan kerana nama!”
Kemudian, giliran  Mat pula bercerita – betapa ramai anak yang begitu ‘admire’ dengan Ibu Mithali yang dinobatkan oleh pihak itu dan ini sehingga mengecilkan jasa ibu sendiri. Kononnya, ibu Mithali itulah yang lebih baik daripada ibu mereka sendiri. Dan betapa ramai pula ibu yang impikan anak seperti mereka yang dianugerahkan ‘Pelajar Cemerlang’, ‘Remaja Dedikasi’ dan sebagainya… hingga merasakan anak sendiri kurang ‘harga’nya.

Pujangga berkata - "Manusia adalah jenis spesies yang tak pernah puas dengan apa yang dimiliki. Kadang, ini bisa mendorong kita jadi lebih baik. Tapi, lebih sering membuat kita merasa dalam kekurangan. Mari bersyukur, karena ia satu-satunya perbuatan yang akan membuat kita merasa cukup. Makin sering kita bersyukur, akan makin puas kita atas segala nikmat yang telah ada. Makin jarang kita melakukannya, maka yang akan ada hanya dahaga tanpa batas"

WaAllahuA'lam

Comments

Popular posts from this blog

[Khas Wanita] Gangguan Seksual Dan Apa Boleh Dilakukan Jika Menjadi Mangsa?

Apa itu subsidi?

Bagaimana cara untuk memandu Kereta Transmisi Manual. How to Drive a Manual Transmission Car