Fitnah Dunia



Bismillahirrahmanirrahim~
Ya Allah, sabarkan dan tenangkanlah Hatiku dlm menghadapi segala dugaan yang Engkau Berikan Kepadaku. Jadikanlah aku insan yang kuat, cekal dan tabah dalam menghadapi sebarang rintangan dan dugaan dalam kehidupan~
Ya Allah, bimbingilah hambaMu yang lemah ini dengan HidayahMu~
Ya Allah, engkau tunjukkanlah aku jalan yang benar agar aku tidak tersasar dan tidak pula memilih jalan yang sesat lagi menyesatkan~.
Ya Allah .. Kami adalah umat Nabi Muhammad yang hidup pada akhir zaman yang penuh dengan beragam fitnah. Hantarkan kami kepadanya.

Ya Allah, lindungilah aku dari gangguan dan bisikan2 syaitan, jin dan iblis yang durjana~
Ya Allah, lindungilah aku dari manusia yang lalai,leka, sombong, bongkak dan riak dengan keindahan dan kemewahan dunia yang sementara~.
Ya Allah, lindungilah aku dari fitnah dunia~
Ya Allah, jauhilah aku dari sifat terlalu mengejar dunia hingga melupakan segala suruhanMu dan melupakan Akhirat~
Ya Allah, jauhilah aku dari menjadi hamba-Mu yang hanya mencariMu dikala kesusahan dan kesempitan~
Ya Allah, Ya Tuhanku yang maha pemurah lagi maha penyayang, engkau peliharalah Iman dan Amal serta takwa ku dalam agamaMu iakni Islam~
Ya Allah, Ya Tuhanku Yang Maha Pengampun lagi penerima taubat, Engkau ampunilah segala dosa2 ku yang telah perbuat sepanjang penghidupan ku dari hari pertama aku bernafas hinggalah saat terakhir nafasku terhenti~
Ya Allah, sesungguhnya Aku adalah Hamba-Mu yang lemah yang tidak pernah terputus dari melakukan sebarang kekhilafan dalam kehidupan.
YaAllah, aku bermohon agar engkau terimalah taubat ku ini ~
~Amin Ya Rabbal Alamin~


Bersama kita hayati sabda Baginda Rasulullah SAW. Daripada Abu Hurairah katanya, bersabda Rasulullah SAW:
"Janganlah kamu saling dengki mendengki, janganlah kamu saling tipu menipu, janganlah kamu saling belakang membelakangi dan janganlah kamu menjual di atas jualan setengah daripada kamu dan jadilah kamu hamba Allah yang bersaudara. Orang Islam adalah saudara kepada orang Islam yang lain, tidak boleh ia menganiayai dan tidak boleh membiarkannya (dalam kehinaan) serta tidak boleh mendustai dan tidak boleh menghinanya. (Nabi berkata sambil menunjukkan ke arah dadanya tiga kali). Sudah cukup banyak kejahatan seseorang itu bahawa ia merendahkan saudara seIslamnya. Sekalian orang Islam atas orang Islam yang lain adalah haram darahnya, hartanya dan kehormatannya." (Hadis riwayat Muslim)



Comments

Popular posts from this blog

Kenapa Melayu kerja Gomen?

Apa itu subsidi?

Kullu Man Fil Kauni