Janji-Janji Allah - Dian Bil 4




Allah SWT telah berjanji kepada hambaNya yang beriman dan beramal soleh dengan bermacam-macam janji. Janji tersebut tertera didalam Kitab Allah dan sunnah RasulNya: Diantara janji-janji itu adalah

  1. Allah akan menolong hambaNya yang mukmin didalam menghadapi seteru mereka, sebagaimana firmannya (bermaksud) : Dan sememangnya adalah menjadi tanggungjawab Kami menolong orang-orang yang beriman (Ar-Rum 30:47)
  2. Allah berjanji  akan mempertahankan umat islam: FirmanNya (bermaksud): Sesungguhnya ALlah membela orang-orang yang beriman (Al-Hajj 22:38)
  3. Allah sebagai wali orang mukmin: sebagaimana firmanNya (bermaksud) Allah pelindung (Yang mengawal dan menolong) orang-orang yang beriman (Al-Baqarah 2:257)
  4. Allah menjamin akan memberi hadiah kepada hambaNya yang mukmin,sebagaimana firmanNya(bermaksud): Dan sesungguhnya Allah sentiasa memberi hadiah (memimpin) orang-orang yang beriman ke jalan yang lurus (Al-Hajj 22:54)
  5. Orang kafir tidak akan menguasai orang-orang mukmin. Firman Allah (Bermaksud) : Dan Allah tidak sekali-kali akan memberi jalan kepada orang-orang kafir untuk membinasakan orang-orang yang beriman (An-Nisa' 4:141)
  6. Umat mukmin akan berkuasa memerintah di muka bumi sebagaimana firmanNya (bermaksud) : Allah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari kalangan kamu (wahai umat Muhammad) bahawa Dia akan menjadikan mereka khalifah-khalifah yang memegang kuasa pemerintahan di bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang yang sebelum mereka: Khalifah-khalifah yang berkuasa dan Dia akan menguatkan dan mengembangkan agama mereka (agama Islam) yang telah diredhaiNya untuk mereka; dan Dia juga akan menggantikan bagi mereka keamanan setelah mereka mengalami ketakutan (dari ancaman musuh). Mereka terus beribadat kepadaKu dengan tidak mempersekutukan sesuatu yang lain denganKu dan (ingatlah) sesiapa yang kufur ingkar sesudah itu, maka mereka itulah orang-orang yang derhaka (An-Nur 24:55)
  7. Mendapat rezeki yang baik, sebagaimana Firmannya (bermaksud): Dan (Tuhan berfirman lagi): Sekiranya penduduk negeri itu beriman serta bertaqwa , tentulah kami akan membuka kepada mereka (pintu pengurniaan) yang melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi (Al-A'raf 7:96)
  8. Berasa bertuah dan bangga (atas kemuliaan dan kekuatan Islam), sebagaimana firmanNya (bermaksud) padahal bagi Allah jualah kemuliaan dan kekuatan itu dan bagi RasulNya serta bagi orang-orang yang beriman (Al-Munafiqun 63:8)
  9. Hidup bahagia, sebagaimana fir: manNya (bermaksud): Sesiapa yang beramal soleh , dari lelaki atau perempuan , sedang ia beriman, maka sesungguhnya kami akan menghidupkan dia dengan kehidupan yang baik; dan sesungguhnya kami akan membalas mereka dengan memberikan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan (An-Nahl 16:97)

Comments

Popular posts from this blog

[Khas Wanita] Gangguan Seksual Dan Apa Boleh Dilakukan Jika Menjadi Mangsa?

Apa itu subsidi?

5 Jenis Nafkah