Duhai Pemuda & Pemudi



Al-Yunus (10:83)
Maka tidaklah ada yang beriman kepada Nabi Musa melainkan sebilangan kecil (pemuda-pemuda) dari keturunan kaumnya, itupun dengan keadaan takut kepada Firaun dan ketua-ketua kaum mereka menyeksa mereka; kerana sesungguhnya Firaun bermaharajalela di bumi dan sebenarnya dia dari orang-orang yang melampaui batas. (83)
Al-Kahfi (18:13)
Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) perihal mereka dengan benar; sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang beriman kepada Tuhan mereka dan kami tambahi mereka dengan hidayat petunjuk. (13)

Ibnu Abbas berkata "Allah tidak akan mengutuskan seorang Nabi melainkan dari kalangan pemuda. Seorang yang berilmu tidak akan dikurniakan ilmu kecuali ia sedang tumbuh sebagai pemuda".

Tanggungjawab pemuda pada era dan zaman penuh fitnah:
  • Menjaga identiti muslim
Wasiat Rasullullah
bertaqwalah kepada Allah di mana saja kamu berada
  • Menjaga keturunan dan keluarga 
Allah berfirman wahai orang-orang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu
(At-Tahrim 66:6)
  • Mendakwahkan Islam
 Serulah manusia kepada jalan Allah dengan hikmat dan pengajaran yang baik dan berdebatlah dengan mereka dengan cara yang lebih baik
(An-Nahl, 16:125)

  • Memberikan perhatian terhadap persoalan kaum muslimin
Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara 
(Al-Hujurat 49:10)
  • Saling membantu memberikan khidmat untuk Islam
Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela agamaNya, dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh. (4)
(As -Saf , 61:4)

Comments

Popular posts from this blog

[Khas Wanita] Gangguan Seksual Dan Apa Boleh Dilakukan Jika Menjadi Mangsa?

Apa itu subsidi?

5 Jenis Nafkah